תכנון ועיצוב חללים מסחריים – סקירה

עיצוב חללים מסחריים הוא תהליך עבודה המיועד לכל סוגי החללים המשמשים למטרות תעשייה ומסחר, בין אם
מדובר בעיצוב חנויות קונספט בקניונים ובמרכזים מסחריים, בין אם מדובר בעיצוב מסעדות, בתי קפה ומתחמי פנאי
כאלו ואחרים ובין אם מדובר בעיצוב קליניקות ומרפאות פרטיות.

בנוסף, עיצוב חללים מסחריים הינו תהליך עבודה המתייחס לעיצובו הקונספטואלי של מתחם עסקים כזה או אחר.

עיצוב חללים מסחריים – מאיפה מתחילים ?

עיצוב חלל מסחרי, בדומה לעיצוב משרדים או לכל תהליך עיצוב, הוא תהליך מקצועי הכרוך בעבודות תכנון
מקדימות במסגרתן מגדירים, בין היתר, את מטרות התכנון והעיצוב.
בכל מסגרת של תכנון ועיצוב חללים מסחריים, שמים דגש מקצועי על כל היבטי התכנון
והעיצוב הנדרשים וזאת בהתייחס למטרות העיצוב בהתאם לסוג החלל ואופן השימוש בו.
תכנון ועיצוב חלל מסחרי כזה או אחר, מיושם בין היתר על ידי מעצבי פנים או אדריכלים העוסקים ומתמחים
בהליך עיצוב חללים מסחריים וזאת בהתאם לתחום התמחותו בענף העיצוב בכלל ובתחום סוג החלל המסחרי הנדרש לעיצוב בפרט.

עיצוב חללים מסחריים 

תכנון ועיצוב חללים מסחריים גדולים VS עיצוב חללים מסחריים קטנים

מה חשוב לדעת?

ההבדלים בין תהליכי תכנון ועיצוב של חללים מסחריים גדולים לבין הליכי עיצוב המיושמים בחללים
קטנים יותר, באים לידי ביטוי בעיקר בהיקף עבודות התשתית המיושמות בשלבים הראשונים של הליך
התכנון המקדים, וזאת לנוכח העובדה שחללים גדולים יותר מצריכים תכנון מעמיק יותר בנוגע
לתשתיות נחוצות, החל ממערכות חשמל ואינסטלציה, דרך עבודות שלד במידת הצורך ועד לתכנון תשתיות חנייה וכדומה.

הבדל עיקרי נוסף הקשור לגודלו של החלל המסחרי, בא לידי ביטוי בהתייחסות הנקודתית של כלל האינטרסים
העסקיים – מסחריים של בעלי העסקים המיועדים לאייש את החלל המסחרי.

כאשר מדובר בחלל מסחרי קטן כגון: חנות, מסעדה, קליניקה או אפילו משרד עורכי דין וכדומה, הליך התכנון והעיצוב מיושם בהתאם לצרכיו
העסקיים הפרטניים של בעל המקום, אך כאשר מדובר בחלל מסחרי גדול העתיד להכיל
בתוכו מספר עסקים בתחומים שונים, הליך התכנון והעיצוב חייב לכלול התייחסות נקודתית לקשר העיצובי ביניהם.

תפקידם המקצועי של מעצבי חללים מסחריים

תפקידו המקצועי של כל מתכנן ומעצב חללים מסחריים הוא להגדיר בראש ובראשונה את הקונספט של
החלל ואת הקשר בין חלקיו השונים של המתחם המסחרי.
באופן זה, ניתן לייצר הליך מיתוג חללים מסחריים במסגרתו מדגישים גם את צרכי העיצוב ואופן השימוש בחלל על ידי
קהלי היעד הרלוונטיים לוגם את יצירת האווירה העיצובית המותאמת והמיועדת לחלל המסחרי בהתאם לגודלו, אופיו וכדומה.

לצורך כך, המתכנן או המעצב חללים כאלה לומד להכיר את הסביבה העסקית בה ממוקם המתחם המסחרי ו/או החלל המסחרי,
נחשף להיבטי המסחר והאינטרסים העסקיים של כלל בעלי העסקים במקום, וכמובן, לומד להכיר את תשתיות המתחם.

מתכנני ומעצבי חללים מסחריים, נדרשים לחשיבה יצירתית לאורך כל שלבי התכנון והעיצוב,
וזאת לצרכי יצירת בידול של החלל המסחרי ממתחמים אחרים באזור בו הוא פועל
ולצרכי התייחסות עיצובית לאלמנטים שונים באמצעותם ניתן לייצר את האווירה הנכונה התורמת לשיפור חווית הקניה ו/או השימוש במתחם.

עיצוב חלל מסחרי

עיצוב חלל מסחרי – תהליך העבודה

עיצוב חללים מסחריים הינו תהליך עבודה מורכב ומאתגר במסגרתו מדגישים כל אזור ייעודי וזאת עד
לרמת הפרטים הקטנים, לרבות עיצוב תאורה ועיצוב מערכות ריהוט וכדומה.
בשנים האחרונות, עיצוב חללים מסחריים משלב בתוכו התייחסות נקודתית גם בהתייחס לאלמנטים
טכנולוגיים ודיגיטליים המהווים כיום חלק בלתי נפרד מכל חלל מסחרי.

בנוסף לכל אלו, תפקידו של מעצב חללים מסחריים הוא ללוות את כל שלבי הביצוע של התכנית העיצובית, החל משלב תיחום
העבודות ללוחות זמנים, דרך פיקוח מקצועי על קבלני המשנה ועד לשילובם של אלמנטים עיצוביים התורמים את חלקם לעיצוב המתחם.

עיצוב חללים מסחריים גם למתחמים חדשים וגם למתחמים קיימים

תכנון ועיצוב חללים מסחריים יכול להיות מיושם גם לגבי מתחמים מסחריים שבנייתם טרם החלה וגם למתחמים מסחריים קיימים.

בשני המקרים, מעורבותו של מתכנן ומעצב חללים מסחריים מיועדת לצרכי התווית משימות לביצוע לקבלני המשנה.
ברוב המקרים, מומלץ לשכור  את שירותיו של מתכנן ומעצב חללים בעל ידע אדריכלי רחב ככל הניתן וזאת על
מנת לבחון את כל היבטי העיצוב הנחוצים בהתאם לתכנית האדריכלית של המתחם העתיד להיבנות ו/או של המתחם הקיים.

גרינהאוז אדריכלים

רחוב שטריקר 4
תל אביב-יפו 62006
ישראל

צור קשר

> טלפון: 972-3-6054448 
> פקס: 972-3-6048006 
> דוא"ל: office@grynhaus.co.il 

צרו קשר למידע נוסף
WhatsApp chat