מה ההבדל בין אדריכל למעצב פנים?

בונים או משפצים את המשרד? נדרשים לשירותי אדריכלות ועיצוב פנים אך לא יודעים מה ההבדל ביניהם? הכתבה שלפניכם תעשה לכם סדר בעניין ותבהיר לכם אחת ולתמיד מהו ההבדל בין אדריכל למעצב פנים.

ענף הבנייה והשיפוצים מאגד בתוכו שורה ארוכה של בעלי מקצוע ונותני שירות שונים שלכל אחד מהם תפקיד ייחודי ותחום אחריות נפרד, וביניהם: אדריכלים, מעצבי פנים, קבלני ביצוע, קבלני תשתיות, קבלני עפר, קבלני פיתוח ועוד. שניים מבין בעלי המקצוע המרכזיים המלווים כיום כל הליך בנייה ו/או שיפוץ הינם: אדריכל ומעצב פנים, כאשר לכל אחד מהם תחומי פעילות ואחריות שונים וייחודיים במסגרת הליך הבנייה ו/או השיפוץ.

מידע כללי על אדריכלים

אדריכלות המוגדרת כאמנות הבנייה היא למעשה תחום עיסוק מקצועי המתייחס לכל הליכי התכנון והעיצוב של כל סוגי המבנים והחללים, וככזה, ענף האדריכלות משלב בתוכו מספר תחומי התמחות שונים כגון: אדריכלות נוף, אדריכלות למבני ציבור, אדריכלות למבני מגורים ורבי קומות, אדריכלות לבתים פרטיים ועוד. בכל משרד אדריכלים מוביל בתחומו, תוכלו למצוא מספר אדריכלים שכל אחד מהם עוסק ומתמחה בתחום אדריכלות. במקרים רבים משרדי האדריכלים מתאפיינים בעיסוק בתחומים מסויימים- מבני ציבור, בתי חולים ובתי אבות מלונות ועוד.

חשוב לציין שאדריכלים מוסכמים לענף התכנון והבנייה רק לאחר השלמת הלימודים הנמשכים כחמש שנים באחד מהמוסדות המוכרים ללימודי אדריכלות ורק לאחר שהם השלימו תקופת התמחות במשרד אדריכלות ועברו בהצלחה את מבחן ההסמכה הנדרש.

שירותיהם של אדריכלים מובילים בישראל מיועדים לכל אותם מקרים בהם תדרשו לתכנית אדריכלית משלב התכנון הראשוני, דרך אישור התכנית על ידי הוועדה לתכנון ובנייה ועד למתן שירותי פיקוח הנדסי במידת הצורך לאורך שלבי הבנייה. בנוסף, שירותי האדריכל נחוצים לכם במקרים בהם תדרשו לבצע שינויים תכנוניים בתוך חלל הפנים של המבנה המיועד לשיפוץ.

לצד אדריכלים מוסמכים קיים גם מקצוע העונה לשם הנדסאי אדריכלות. מקצוע זה, מחייב לימודי אדריכלות במסלול מקוצר יותר הנמשך בין שנתיים לשלוש שנים, כאשר עם סיום הלימודים מוענקת תעודת הנדסאי אדריכלות מטעם משרד הכלכלה. חשוב לציין שבעלי תעודת הנדסאי אדריכלות רשאים לעסוק אך ורק בהליכי תכנון ובנייה של בתים פרטיים.

ההבדל בין מעצב לאדריכל

מידע כלל על מעצבי פנים

עיצוב פנים מודרני הינו תחום מקצועי השייך השייך למקצועות העיצוב והוא עוסק בהליכי תכנון ועיצוב של חללי פנים בלבד. ענף מקצועי זה מיועד אומנם להחלת שינויים תכנוניים בחלל הפנים של המבנה, אך פעולה זו מתאפשרת אך ורק למעצבי פנים המחזיקים בתעודת אדריכל ו/או הנדסאי אדריכל. מעצבי פנים אשר אינם בעלי הסמכה מקצועית בתחום האדריכלות, רשאים לעסוק אך ורק בהתחלת תהליכי עיצוב פנים אשר אינם כוללים אי- אילו שינויים תכנוניים בתוך חלל המבנה. יחד עם זאת, חשוב לציין שהם רשאים לבצע מגוון רחב של פעולות תכנוניות לצרכי ביצוע והחלת שינויים תכנוניים וזאת בכפוף לאישור אדריכלי.

ההכשרה המקצועית של מעצבי הפנים בישראל נעשית במסגרת לימודי תואר המתקיימים במספר מצומצם של מוסדות לימוד העוסקים בנושא ובמגוון רחב של מסלולי לימודי תעודה שבסופם מוענקת תעודת הסמכה מקצועית לעיסוק בענף עיצוב פנים. ההבדל בין מסלולי הלימוד לתואר למסלול לימודי התעודה בא לידי ביטוי במשך הלימודים, כשלוש עד ארבע שנות לימוד במסלולי התואר לעומת שנת לימודים אחת בלימודי התעודה. הבדל נוסף בא לידי ביטוי בהיקף ההכשרה וההסמכות לביצוע שינויים תכנוניים כחלק מהליך עיצוב הפנים.

אם כן, מהם ההבדלים בין אדריכל למעצב פנים?

כפי שניתן להבין מהנאמר לעיל, ההבדלים בין מעצבי פנים לאדריכלים באים לידי ביטוי במספר היבטים מרכזיים וביניהם:

  • תחום העיסוק העיקרי של כל אחד מהענפים – ענף האדריכלות עוסק בהליכי תכנון כוללים של הליכי הבנייה ו/או השיפוץ ואילו ענף עיצוב פנים מתמקד בהליכי תכנון ועיצוב של חללי פנים בלבד.
  • ההכשרה המקצועית של אדריכל מוסמך נמשכת בין חמש לשש שנים במהלכן הוא נדרש להשלמת לימודיו ותקופת התמחות במשרד אדריכלים מוביל בתחומו ואילו ההכשרה המקצועית של מעצבי פנים מתאפשרת גם במסגרת מסלולי לימוד לתואר וגם במסגרת לימודי תעודה.
  • אדריכלים מלווים את הלקוח משלב התכנון המקדים של המבנה גם במקרים בהם מדובר בהליכי בנייה חדשה ואילו מעצבי פנים נפגשים עם הלקוח רק לאחר שהמבנה הוקם.
  • שירותיו של האדריכל חולשים על כל היבטי התכנון והבנייה הנדרשים, לרבות, הגשת תכניות אדריכליות לוועדות התכנון והבנייה בהן ניתנים אישור הבניה הנחוצים ואילו שירותיו של מעצב הפנים מתמקדים אך ורק בצרכי עיצוב פנים החלל.

הבדלים אלו ונוספים מייחדים גם את ענף האדריכלות ואת ענף עיצוב הפנים כשני ענפים הקשורים אומנם זה בזה במסגרת הליכי בנייה ושיפוץ אך שונים במהותם ובאופן יישומם במסגרת הליכי בנייה או שיפוץ. כיום, יותר ויותר משרדי אדריכלות מובילים בתחומם, מאפשרים לקהל לקוחותיהם ליהנות גם משירותיהן של מחלקות עיצוב פנים ואדריכלות וזאת מתוך מטרה לספק מענה מורחב גם בהיבטי התכנון האדריכלי וגם בהיבטי התכנון הנלווים לתחום עיצוב פנים מודרני.

רחוב שטריקר 4
תל אביב-יפו 62006
ישראל

> טלפון: 972-3-6054448 
> פקס: 972-3-6048006 
> דוא"ל: office@grynhaus.co.il 

דילוג לתוכן