משרדים מעוצבים – כשהגרפיטי נכנס למשרד

גרפיטי כאומנות מקובלת

משרדים מעוצבים עם גרפיטי? לא דמיינתם.
הגרפיטי, אומנות הרחוב כבר מזמן הפך שם דבר ומוקד עלייה לרגל במקומות רבים בעולם וגם בארץ. גרפיטי הוא כתובת אותיות או סמלים הנעשית מתוך כוונה להביע רצון כלשהו, עמדה או ביטוי עצמי.

להבדיל מכתובות שמטרתם וונדליזם. בדרך-כלל מדובר בציורים שנעשים ללא הסכמת בעלי הרכוש – ועל כן מדובר בעבירה על החוק ובוונדליזם, אך הולכת וגוברת התופעה לפיה הגרפיטי מצויר בהסכמה ואף בעידוד בעלי הנכס ואז הם חוקיים לחלוטין.

גרפיטי על הקיר

בשנים האחרונות השתנתה התפיסה לגבי הגרפיטי, והוא הפך לאמנות מקובלת במקומות רבים בעולם בדומה לציור קיר, ואמנים הפעילים בו קיבלו הכרה וקהל עוקבים.
בין מובילי הדעה באומנות מסוג זה נמצא בנקסי, שעבודותיו עברו מכיסוי הקירות בלונדון לאולמות התצוגה ולחדרי אספנים בעולם כולו.

 

אדריכל דני גרינהאוז

למה דווקא גרפיטי?

כשמראיינים את האדריכל דני גרינהאוז הוא כלל אינו מופתע מהתופעה.
דני נחשף לגרפיטי שנים זאת בטיולים בעולם, לפני שהנושא הפך כה פופולארי בישראל.
"כבר כשהייתי בברזיל לפני מספר שנים הבחנתי בציורי קיר יפהפיים שבקלות יכלו להיות תלויים במוזיאון, מקשטים את רחובות ריו דה-ז'נירו וערים אחרות".

מבלי להבין למה התחלתי לצלם את הקירות האלה, בהתחלה רק כדי ליהנות מיופיין שהרי אחת "התכונות" המרכזיות של גרפיטי היא הארעיות שבו – הריסת מבנה, העירייה -כל אלה לא מאפשרים חיי מדף ארוכים".

אני חושב שבין היתר זו אחת התכונות שקסמו לי, אומר דני, בעולם שלנו שבו הכל קורה מהר ומה שקובע הוא מה שישנו כעת הגרפיטי משתלב בצורה מופלאה.

הוא נותן לדור הצעיר, בדרך כלל, לבטא את תפיסת עולמו כאן ועכשיו באמצעים העומדים לרשותו.
היופי הוא בהכרח גם בשימוש שעושה האומן בחפצים שנמצאים ברחוב – עמוד חשמל, מזגן וכל דבר אחר לצורך הגרפיטי.

גרפיטי בקיר

כך התחלתי לעקוב אחרי גרפיטי. בכל מקום בו הייתי חיפשתי את האתרים המיוחדים, לעיתים מחוץ למרכזי הערים בהם ניתן לראות עבודות אילו.
כמו בכל אומנות לא כל הגרפיטי טובים, לחלקם אין מקום יותר מאשר הקיר עליו צוירו, אך חלקם הם אומנות נדירה שאי אפשר שלא לעמוד ולהשתומם מולה.

הקמתי דף פייסבוק ובו ביקשתי מאחרים להעלות תמונות גרפיטי שצילמו והתוצאה היא אוסף יפה ולא מושלם של עבודת כאלה.

משרדים מעוצבים

בהיותי אדריכל, כל מה שאני רואה וחווה הם חלק מעולמי הפנימי שבא אחר-כך לידי ביטוי בתכנון ובעיצוב של הפרויקטים שלי.

סיור גרפיטי מזדמן בלונדון לפני מספר שנים העלה בי את הרעיון לשלב את התמונות שצילמתי במשרדים מעוצבים וככה חשבתי על משרד עו"ד שתכננתי באותו זמן.
מנהלת המשרד ביקשה לתכנן משרד עו"ד בתקציב לא גדול ובסביבת עבודה שתשקף ניקיון ושקיפות.

מכיוון שמדובר במשרד עו"ד, הדרישה הייתה לעבודה בחדרים.
לאחר סיום התכנון ובחירת החומרים ראינו שהמשרד מעט מונוכרומטי ועלה הרעיון להכניס צבע על ידי תמונות הגרפיטי שצילמתי במצלמת האיפון שלי.
בחרנו יחד 13 תמונות צבעוניות, הדפסנו אותן הדפסה איכותית ותלינו במשרד.

עיצוב גרפיטי למשרד
כל מי שנכנס למשרד היה מלא התפעלות.

לאחר סיור גרפיטי בתל-אביב, כשראיתי שהאומנים המקומיים אינם נופלים מאלה שבחו"ל עלה במוחי הרעיון לשלב את שתי האהבות שלי – לעיצוב ולגרפיטי ביחד והזמנתי את אחד האומנים לצייר ציור גרפיטי במשרד עצמו.

גרפיטי במשרד

היו לי מספר שיחות עם האומן שכן בניגוד לגרפיטי בחוץ היה צורך להתאים את העבודה לפרויקט, הן מבחינת גודל המשרד והן מכיוון שמדובר בסביבת עבודה ואי אפשר שהגרפיטי יפריע או יוציא מריכוז את העובדים.

אני מאמין שמדובר במגמה שתלך ותגדל מכיוון שבדרך זו האומן יכול למצוא לעצמו חלל לעבודות שלו, חלל שלא נתקל בו עד היום – לא חלל רחוב אלא חלל עבודה הדורש ממנו את ההתאמות הדרושות.
החברות יכולות בדרך זו להביא לחברה עיצוב ייחודי, מרענן, קליל המתאים בדרך כלל לסביבות העבודה הנוכחיות ולעיתים גם לזכות בערך כלכלי נוסף, שכן אם השנים שווין של חלק מהעבודות עולה לאין שיעור על ההשקעה.

אין לי ספק שגם בפרויקטים הבאים אשתדל לתווך בין הגרפיטי לתכנון ועיצוב הפנים ולמען האמת אני כבר חושב על זה כשאני מסתובב ברחובות.

רחוב שטריקר 4
תל אביב-יפו 62006
ישראל

> טלפון: 972-3-6054448 
> פקס: 972-3-6048006 
> דוא"ל: office@grynhaus.co.il 

דילוג לתוכן