עיצוב משרדי קפסולות – התאמות לתקופה הקורונה

על רקע משבר הקורונה המתמשך, ממשיכים להתגלות מדי יום מוקדי פגיעה נוספים במשק הישראלי.

המגיפה המשתוללת כבר הספיקה לטרוף את הקלפים בתחומי חיים רבים, ונראה שהיא לא פסחה גם על שוק המשרדים.

בזמן שלמומחים עוד אין תשובות ברורות בכל הנוגע לפתרון המשבר, בעולם ההיי-טק כבר החלו להתכונן ליום שאחרי הקורונה.

נראה כי העידן החדש של סביבת העבודה כבר החל בשינוי מהותי עוד טרום תקופת הקורונה  והתהליכים הואצו בתקופת הקורונה.

מה יעלה בגורלם של משרדי ההיי-טק? מדוע הקפסולות יהפכו לפתרון קבע עבור משרדים רבים? וכיצד ייראה תהליך התכנון והעיצוב של משרדי היי-טק החדשים?

עיצוב משרד בצל הקוביד

סגירה של משרדי היי-טק? שמועות בלבד

משרדי היי-טק ייאלצו להמציא עצמם מחדש בתקופה הנוכחית, בכך אין ספק.

המשבר מאלץ את בעלי החברות לתכנן ולעצב את המשרד בצורה חכמה יותר שתתאים למגבלות החדשות. אלו כוללות בין היתר שמירה על מרחק בין העובדים ומכסה מסוימת של עובדים בכל חלל עבודה.

עם זאת, נראה שלכל התחזיות הקודרות אשר מנבאות את סופו של עידן העבודה המשרדית, אין באמת אחיזה במציאות.

המגמה הכללית תהיה לשלב בין עבודה משרדית ועבודה מהבית, או כפי שנוהגים לכנות זאת –  עבודה במודל היברידי, אך אין ספק שמשרדי היי-טק ימשיכו להתקיים גם נוכח המשבר המתמשך.

הבעיה העומדת לפיתחם של בעלי החברות היא איך לגרום לעובדים לרצות לחזור לעבוד במשרד לאחר הנוחות של עבודה מהבית.

בעלי המשרדים והחברות מבינים כי יהיה עליהם להציע לעובדים סביבת עבודה בטוחה, נעימה ומפנקת עוד יותר כדי שהעובדים "ירצו" לחזור לעבוד במשרד.

 

קפסולות עבודה – הטרנד שיהפוך לפתרון קבע

עד לא מזמן, רבים ראו בקפסולות העבודה במשרדי ההיי-טק טרנד חולף שלא יחזיק מעמד.

בפועל המציאות החדשה מלמדת אותנו, שכדי לשמור על האינטראקציה בין העובדים ולהמשיך להגיע פיסית למקום העבודה, הקפסולות יהפכו בהדרגה לפתרון קבע בתחום תכנון ועיצוב המשרדים.

מלבד ההשפעה החיובית של הקפסולות על התרבות הארגונית, פעמים רבות העובדות בשטח מלמדות כי הן עדיפות על מרחבי ה- open space המוכרים לנו היטב.

המגמה בשוק היי-טק היא להקטין את שטח העבודה של הפרט ושל המשרד כולו, ולספק מענה לצרכים של העובד האינדיבידואלי.

כך גם תגדל תפוקתם של העובדים וכל הצדדים יוכלו להנות מעבודה מפרה ויעילה יותר.

התחזית הקרובה היא שתכנון ועיצוב המשרדים החדשים יכלול מרחבי קפסולות, בדיוק כפי שקורה היום בבתי הקולנוע או במתחמי גיימינג חדשניים למשל.

לכל עובד תהיה נישת עבודה סגורה, ממנה ינהל את יום העבודה שלו, בהתאם לנהלי הריחוק החברתי.

חשוב לזכור שלא מדובר בפתרון זמני עד אשר יחלפו ההגבלות הבריאותיות. משבר הקורונה כאן כדי להישאר, והעולם כולו ייאלץ להתרגל לחיים שאחריו.

עיצוב משרדי קפסולות הוא המתאים ביותר נוכח המצב: שמירה על ריחוק חברתי, מגע מינימלי, התממשקות נטולת מגע בין העובדים, אחריות אישית של כל עובד על ההיגיינה שלו וכן הלאה.

כמו כן, לצד קפסולות אישיות לכל עובד, עיצוב המשרדים ישים דגש גם על בניית לוקרים אישיים לכל עובד ומעבר לסביבה עבודה פונקציונאלית עוד יותר.

קפסולת משרד

תכנון ועיצוב הקפסולה

בהתאם לאופי של משרדי היי-טק ולאווירה האורבנית שהם מייצרים, תהליך האפיון ועיצוב המשרדים ימשיך לשמור על קו מגמה ברור – עיצוב קליל, מזמין וצבעוני עם דגש מיוחד סביבת עבודה נעימה ונוחה המאפשרת מפגשים אך כאלה שלא היה בהם סיכון – מרחבי עבודה באויר הפתוח כמו מרפסות גג וגינות אשר אפשר לשבת בהם באוויר הפתוח, חללי ישיבה מסוגים שונים המאפשרים לעובדים לבחור את הדרך הרצויה להם לנהל ישיבות או מפגשים לא פורמליים.

הקו המנחה של עיצוב משרדי קפסולות יהיה תכנון הנע בין פונקציונליות לבין עיצוב מודרני וחדשני.

חשוב להבין שעבודה מהקפסולה מצריכה לא רק שולחן, כיסא ומנורת שולחן.

בחירת הריהוט והעיצוב של הקפסולה חייבים להיעשות בהתאם לשיקולים ארגונומיים לצד שיקולים של מקום עבודה בטוח ונוח.

כדי שהעובד יוכל להנות מסביבת העבודה האידיאלית בתוך הקפסולה ולהתממשק בצורה הנוחה ביותר לכל המערכות איתן הוא רגיל לעבוד, הדגש צריך להיות על ריהוט "מפנק" יותר, שגם יוכל לספק מענה בריאותי לעובד (ישיבה בתוך קפסולה צפופה שעות ארוכות היא מתכון לכאבי גב).

הנוחות של העובד קשורה גם בהיבטים נלווים אליהם חשוב לשים דגש בתכנון ועיצוב המשרדים: האקוסטיקה בקפסולה, צבעים, תאורה ועוד.

על מנת שהמתווה של תכנון הקפסולות יתממש, יש צורך בתכנון מוקפד של עיצוב המחיצות, התאמת החשמל והתאורה לאופי העבודה החדש, וכן בחירת ריהוט (כמו שולחנות וכיסאות) חדשים שיתאימו לעיצוב של הקפסולות.

לצד אלו, מגמה נוספת בתחום עיצוב המשרדים תהיה החלפה של חללי עבודה עצומים בנישות נמוכות יותר. הדגש העיקרי יהיה על יצירת אווירה אינטימית ועוטפת, שיכולה לתרום רבות לשיח בין העובדים ולתרבות הארגונית בכלל.

לסיכום

חשוב להדגיש כי התמורות שחלות בתחום עיצוב המשרדים אינן באות במטרה להחליף לגמרי את מתחמי ה- open space ואת האווירה השיתופית במשרדי היי-טק.

חלק משדרוג חווית העובד קשור גם תקשורת הפיסית שבין העובדים הפסקות קפה משותפות או סתם ישיבה משותפת במתחם המשותף.

עם זאת, נראה שעיצוב משרדים במרכזם יעמדו מתחמי עבודה אישיים היא המגמה המרכזית שתלווה את תחום עיצוב המשרדים בשנים הקרובות.

הקפסולות מהוות פתרון אידיאלי נוכח המשבר הבריאותי שפוקד את העולם, ולצד זאת גם הוכחו כפתרון פרקטי שמייעל תהליכי עבודה ומאפשר נוחות וגמישות מקסימליים לעובדי המשרד.

רחוב שטריקר 4
תל אביב-יפו 62006
ישראל

> טלפון: 972-3-6054448 
> פקס: 972-3-6048006 
> דוא"ל: office@grynhaus.co.il 

דילוג לתוכן