עיצוב משרד נגיש לבעלי מוגבלויות – דגשים מרכזיים

על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות משנת 1998 יש חובה להנגיש את כל המרחב הציבורי, בתי עסק ומקומות העבודה לאנשים עם מוגבלויות. מטרת החוק היא להבטיח את ​זכותם של כלל האוכלוסיה לנוע ממקום למקום, לעבוד ולקבל שירותים באופן שיוויוני ומכבד.

החוק כולל פרק הנוגע לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה (מתו"ס), אשר עוסק בהנגשה הפיזית של מבני מגורים, מבנים ציבוריים, רחובות, פארקים, בתי עסק וכו’. כל בית עסק אשר מקבל קהל נדרש באמצעות הרשות המקומית לבצע התאמות נגישות (לעסק קיים) או לקבל אישור לתכנון נגיש (לעסק חדש). הרשות המקומית אוכפת את ביצוע ההתאמות על ידי התניית רישוי העסק או ההיתר לבנייה בביצוען.

האישורים לנגישות העסק ניתנים על ידי מורשה נגישות מתו"ס (ובמקרים מסוימים גם על ידי מורשה נגישות שירות).

ההתאמות הנדרשות מבטיחות את יכולתו של לקוח או עובד עם מוגבלות להגיע אל בית העסק או מקום העבודה ולקבל שירות באופן עצמאי ומכבד. לשם כך יש להסדיר חניות ייעודיות לנכים, מעבר נגיש מן החניון אל המשרד, הבטחת רוחב פתחים מספק, סימון מכשולים אפשריים בדרך, שילוט ושירות מתאים ועוד.

מאמר זה ידון בדגשים העיקריים של עיצוב משרד נגיש לאנשים עם מוגבלויות. הנה כמה דגשים שחשוב להכיר בעת תכנון ועיצוב משרדים נגישים לבעלי מוגבלויות. 

נקודות המפתח במאמר הם:

 1) חשיבות עיצוב משרדים נגישים לאנשים עם מוגבלויות.

 2) סוגי ההתאמות הדרושים ליצירת מקום עבודה מכיל לאנשים עם מוגבלויות.

 3) כיצד ניתן לשפר את העיצוב וכיצד ניתן לעשות זאת בצורה חסכונית.

 4) היתרונות המהותיים של עיצוב משרד נגיש לבעלי מוגבלויות ועוד. 

מה היא מוגבלות פיזית? הנה התשובה: 

ניתן להגדיר מוגבלות פיזית ככל מצב המונע מאדם לבצע את טווחי התנועה או הניידות הדרושים לביצוע פעולות יומיומיות ללא סיוע. מוגבלות פיזית יכולה להיגרם ממספר גורמים, כולל טראומה או פציעה, הפרעה גנטית, זיהום, מחלה או וירוס, קשיים הקשורים לגיל ועוד. מוגבלויות פיזיות הן מחלות או פציעות המשפיעות לא רק על הניידות אלא גם על קשיים תפקודיים אחרים. הן יכולות להיגרם על ידי מומים מולדים, תאונות או מחלות. 

נגישות

כל מה שצריך לדעת על עיצוב משרדים נגישים 

עיצוב משרדים נגישים לאנשים עם מוגבלות מצריך זמן, כסף ומאמץ כדי לוודא שהמשרד מעוצב בצורה המאפשרת גם לאנשים עם מוגבלות לעבוד באופן  מיטבי. יש כמה דגשים עיקריים בעיצוב משרד נגיש לאנשים עם מוגבלות, החשוב שבהם לוודא שבמשרד יש עמדת עבודה שניתן לשבת לידה על  כיסא גלגלים, שולחן עולה-יורד הוא אחד הפתרונות הקיימים כיום לעובדים באופן כללי ויכול לעזור מאוד לעובד עם מוגבלות שיוכל לכוונן את השולחן כרצונו. אוזניות טובות יסייעו למוגבלי שמיעה ועוד עוד.

שירותים נגישים הם אחד הנושאים החשובים ביותר. התקן הישראלי קובע מה אחוז השירותים הנגישים שיש לתכנן בבנין או במשרד בהתאם לכמות העובדים הכללית. זהו תקן חשוב מאוד שיש לעמוד בו וכמובן בכל מתקני העזר הנלווים לשירותים נגישים.

רחוב שטריקר 4
תל אביב-יפו 62006
ישראל

> טלפון: 972-3-6054448 
> פקס: 972-3-6048006 
> דוא"ל: office@grynhaus.co.il 

דילוג לתוכן