בין אינספור המטרות של ניהול עובדים מוצלח, העלאת הפרודוקטיביות תופסת תמיד מקום של כבוד. מאחר שהיא משליכה ישירות על הריווחיות של מרבית העסקים.
אלה עשר דרכים מומלצות להשיג זאת:
הפסקות קבועות
חיוני לקחת הפסקות מהעבודה. עובדים שלא נחים מספיק, במיוחד בסוגי עבודה מאוד אינטנסיביים, יהיו תשושים ולא פרודוקטיביים.
הם אולי יכריחו את עצמם להמשיך ולתפקד, אבל תוך כדי סיכון של עשיית טעויות.
חיוני לאפשר לעובדים ולעודד אותם לקחת הפסקות מנוחה, אוכל, ספורט וכדומה.
לרוב, מנהלים נוטים להיות דוגמה ל"התמכרות לעבודה". הם "וורקוהולים" ידועים.
לא בדיוק מופת ללקיחת הפסקות מנוחה.
כך שאם אומרים בחצי פה שחשוב לעשות הפסקות, אך במקביל התרבות הארגונית משדרת לעובדים "עבודה לפני הכול", הם ירגישו מחויבים לעבוד יותר ולנוח פחות.
גם המנוחה שלהם תהיה קצרה ומלווה ברגשות אשם.
לכן, חשוב שנושא ההפסקות יקבל לגיטימציה מלאה ומפורשת מההנהלה.
חדר מנוחה
עיצוב פנים מודרני לוקח בחשבון את צרכי המשתמשים בחללים השונים במבנה.
בסביבת עבודה, אחד מהצרכים החשובים הוא בוודאי מנוחה.
אם רוצים עובדים שמתפקדים היטב, חשוב גם לאפשר להם לנוח היטב והדבר מחייב שיהיו במבנה מקומות שמיועדים מראש לכך.
ככל שאזורים אלה יהיו יותר מזמינים ו"מסבירי פנים", כך העובדים ישתמשו בהם יותר.
חדר כושר
לביצוע ספורט, יש השלכות חיוביות רבות שמתועדות היטב ואחת הדרכים להציע זאת בעבודה, היא באמצעות חדר כושר. זה יכול להיות חדר כושר בבעלות של עסק גדול או מנוי לעובדים עבור חדר כושר שקרוב לבית העסק.
פעילות הספורט מספקת פסק זמן מהעבודה ורענון לגוף. היא מהווה מקום מפגש חברתי לעובדים וזהו גורם שמספק מנוחה מנטאלית ומגביר תחושת שייכות לחברה ומוטיבציה. במבט רחב יותר, עובדים בריאים הם גם עובדים שפחות נעדרים מהעבודה עקב ימי מחלה.
מקלחת באמצע היום
מעטים הדברים, שמרעננים בצורה יעילה ומהירה כמו מקלחת.
אם מדובר בימים חמים במיוחד, אולי גם לחים, חשוב כמובן לספק לעובדים מיזוג אוויר איכותי.
יחד עם זאת, האפשרות להתקלח תתקבל בברכה והיא תהיה שימושית, גם עבור מי שבוחרים להגיע לעבודה על אופניים. כמובן, מקלחת הולכת טוב גם עם חדר כושר.
ארגונומיה
יצירת סביבת עבודה נוחה, משפיעה מאוד על הפרודוקטיביות ומומחים כגון משרד אדריכלים איכותי, יוכלו לסייע לכם לעצב את המשרדים ברוח זו. עובדים אשר רוב עבודתם מתבצעת בישיבה, מול מחשב למשל, יזכו להקלה מסוימת תודות לכיסאות איכותיים.
אפילו טוב מכך, להשתמש בשולחנות עבודה שניתן לכוון את גובהם.
לארגונומיה יש גם השלכות בריאותיות, שבזכותן העובדים ייקחו פחות ימי מחלה.
היא מצמצמת למשל פגיעה בגב עקב ישיבה ממושכת ופגיעה בפרק כף היד עקב הקלדה מרובה.
לעבוד לפי תכנית
חיוני להתחיל את היום עם תכנית עבודה, שבה מגדירים מה
חשוב יותר ומה פחות ואת סדר הטיפול בדברים.
אמנם כל תכנית תשתנה במוקדם או במאוחר ואף כמה פעמים לאורך היום.
עם זאת, ללא תכנית, הפגיעה בפרודוקטיביות כמעט מובטחת.
ניהול זמן – לצמצם הסחות דעת
אחד הדברים שפוגעים יותר מכל בפרודוקטיביות כיום, היא הקפיצה הבלתי פוסקת בין דברים שונים. ישנם יותר מדי ערוצי תקשורת בהם משתמשים במקומות עבודה והדבר בולט במיוחד לגבי הערוצים הממוחשבים: אימייל, פייסבוק, ווטסאפ ועוד.
הרצון שלא לפספס דבר, שמבטא דווקא את הרצון להיות פרודוקטיביים ככל הניתן, מהווה בעצמו גורם שפוגע בפרודוקטיביות. זאת, בגלל המעבר מעניין לעניין.
הפתרון לכך, הוא לצמצם מראש שימוש במסיחי דעת. לדוגמא: לקבוע רשמית את ערוצי התקשרות בהם משתמשים כולם.
ניהול זמן – לעבוד לפי משימות
חשוב מאוד, ההרגל לעבוד על פי משימות. משמע, להשלים משימה אחת ורק אז לעבור לאחרת.
אם אנו יודעים שמחכים לנו X אימיילים חדשים למשל ובהנחה שאין אימייל דחוף שאנו אמורים לקבל, עדיף לסיים את המשימה אותה אנו עושים כעת.
רק אחר כך, נקדיש נאמר 10 דקות למעבר על כל ערוצי התקשורת. שוב נעשה משימה קצרה יחסית שנבחר וכן הלאה.
ניהול זמן – להשאיר את הקל לסוף
כדאי להתחיל את יום העבודה ככל הניתן, עם המשימות היותר מורכבות ומאתגרות.
בצורה כזו, נשאיר את המשימות הקלות יותר לסוף יום העבודה, בו אנו נוטים להיות עייפים יותר.
האיזון הנכון
בכדי לתרום לפרודוקטיביות, סביבת העבודה צריכה לספק הגנה מרעש שיש פעמים רבות מחוץ למבנה, מתנאי מזג אוויר לא קלים וכדומה. עם זאת, סביבה "סטרילית" מדי, מרוחקת מדי מהעולם, משדרת ניכור ומונוטוניות. סביבה כזו לא תתרום למצב הרוח ולא לפרודוקטיביות.
בשונה מכך, המולת משרד ברמה סבירה דווקא תורמת "להעיר" את העובדים.
האפשרות לראות את מה שמתחולל בחוץ, דרך החלונות, עשויה אף היא לקדם אווירה בעלת יותר חיים ותנועה.
כך גם ארגון סביבת העבודה באופן שלא מבודד יותר מדי כל עובד בפינה שלו. במילים אחרות – שקט ופרטיות כן, אבל אל תרדימו את העובדים!
עורכת דין ועורכת לשון. עבדה שנים רבות במגזר העיסקי ומתמחה בכתיבה משפטית ועסקית וכן בעריכה לשונית. מנהלת פיתוח עיסקי במשרד גרינהאוז אדריכלים ואחראית על ניהול פרוגרמות ללקוחות עיסקיים – למידה על הארגון וצרכיו, מיפוי צרכים עתידיים והכנת דוח פרוגרמה מקיף הכולל המלצה לניתוח שטחים קיימים ועתידיים.