שוק המשרדים בתקופה הקורונה

בחודשים האחרונים, משבר הקורונה פגע במשק הישראלי והעולמי בדרכים רבות.
פגיעה משמעותית זו לא פסחה על שוק המשרדים, אשר עבר טלטלה עזה ויש האומרים, שכבר לא יחזור להיות כפי שהוא היה עד כה.
במה הדבר מתבטא? ולאן אנו הולכים?

הצורך קטן, המחיר יורד

השלכות המצב החדש, הביאו לצמצום הצורך המיידי של עסקים רבים בשטחי משרדים.
בעקבות זאת, כל ענף המשרדים נחלש – רכישת משרדים, השכרתם, היקף השטח
שנדרש וכן גם היבטים משלימים דוגמת תכנון משרדים או עיצוב משרדים.

במקביל, ירידת הביקוש מתבטאת כמובן גם בירידות מחירים.
כך שמצב השוק "לא משהו" – זה בהחלט משבר, גם אם הוא נראה כרגע זמני.
וכמובן, גם חוסר הוודאות לגבי ההמשך, בוודאי שאינו מקל.

יותר עבודה מהבית

התחליף הבולט ביותר לעבודה מהמשרד, היה ועודנו "עבודה מרחוק".
כיום, עם הריחוק החברתי כצו השעה, "עבודה מרחוק" פירושה בעיקר עבודה מהבית.
בסך הכול, שינוי זה לא מסובך מדי לרוב העובדים.

הבית הפרטי הממוצע מצויד לרוב במחשב וחיבור לאינטרנט, ניתן לארגן בו די בקלות פינת עבודה סבירה,
ישנו ידע בשימוש בועידות וידאו (נוסח Zoom), כלי מסרים מידיים (ווטסאפ לדוגמא), אימייל
כמובן – מה עוד צריך? במילא, רבים כבר מתורגלים בכך, עקב מצבים שבהם העבודה "זולגת" מעבר לשעות הרשמיות גם לבית.
ואם זאת זהו מצב חדש.

לעיתים יש שני בני זוג שצריכים לעבוד מהבית וזה לא פשוט.
האינטרנט שכרגיל מספק את הצרכן הממוצע לא תמיד מתאים לשימוש מסחרי כמו זה שיש במשרד
וכמובן החשש ששעות העבודה יתמזגו לחלוטין עם הזמן הפרטי.

עובד מהבית ודואג לילדה

להיות כמו הגדולים?

מי שעוקב בתשומת לב אחר עדכוני החדשות בימים אלה הבחין בוודאי בידיעות חוזרות,
על חברות בינלאומיות ידועות ובולטות אשר "עוברות לעבודה מהבית".
חלקית לכל הפחות.. אז מה – כל המשרדים יישארו ריקים?
ה"מעבר לעבודה מהבית" הוא גם במילא צעד זהיר ומתבקש, לאור הגבלות הריחוק החברתי של הקורונה.

חשוב לציין, שלעבודה מהבית, היכן שהיא מתאימה באמת, יש יתרונות רבים.
גם לחברות הענק וגם לעסקים קטנים.. הרבה מעבר לחסכון הכספי (שהוא כלל לא מבוטל).
עבודה מהבית היא
הליכה לקראת העובדים, בכך שהיא מספקת להם יותר גמישות בשעות העבודה. היא גם חוסכת להם זמן נסיעות מתישות ועמידה בפקקים.
ויש עוד.

לא עוברים לעבודה מהבית או נמנעים מכך, רק בגלל התאמה או חוסר התאמה למצב זמני כמו קורונה.
חברות רבות בוחנות כעת את הנושא הזה.
הקורונה האיצה את נושא העבודה מהבית בתחילה בחברות ההי-טק ואחר-כך גם במשרדי עו"ד, חברות פיננסיות ועוד.

היכולת המסודרת לעבוד מהבית, מועילה גם בכך שהיא מסייעת לחברה להגיב מהר ובגמשיות, למצבים חריגים מ. משרדי אדריכלות, יכולים וכדאי להם למנף יתרונות אלה.

האם יש עתיד למשרדים?

על רקע שינויים דרמטיים אלה, של הקורונה בכלל וספציפית בשוק המשרדים, יש מי ששואלים שאלה לגיטימית ומעניינת: האם יש למשרדים עתיד? או שאולי כולנו נעבור כעת לעבודה מהבית?
במבט מפוכח, נראה שהתשובה היא שבהחלט לא נראה מעבר המוני לעבודה מהבית או היעלמות של המשרד העסקי.

זוכרים את חזון המשרד ללא נייר? איפה אנחנו ביחס אליו? קצת יותר קרוב, נכון. אבל לא לגמרי "שם". למה? כי תמיד צריך פה ושם נייר. כמו שתמיד צריך דואר אלקטרוני (שגם אותו מספידים כבר שנים רבות) ותמיד צריך משרדים.

עיצוב משרדי הייטק היה ועודנו תחום שפתוח במיוחד לחידושים ושינויים ברוח הזמן.
בתחומים אחרים אולי גם ילכו בעקבות עולם ההייטק – בעיצוב המשרדים ובעבודה מהבית.
אבל המשרד לא ילך לשום מקום. הוא לא יעלם לגמרי מהנוף העסקי.
מרבית החברות מדברות על עבודה היברידית, כלומר עבודה שהיא חלקית מהבית וחלקית מהמשרד.

תחזית שקולה יותר

נראה כי תחזית שקולה יותר למצב, ריאליסטית, היא זו שבה שנראה עסקים שמתאימים לעבודה מרחוק בוחנים אופציה זו יותר ביסודיות.
סך הכול, עבודה מהבית היא לא דבר חדש, שפתאום מגלים ומתחילים לשקול.
מי שלא עשה זאת עד כה, נמנע מכך מסיבותיו שלו, כנראה סיבות טובות. זו רחוקה מלהיות צורת עבודה מושלמת.

במקביל, מי שחשב לבדוק זאת בהקדם, כנראה מזדרז עכשיו לעשות זאת. אגב, לא כל עסק מתאים לצורת עבודה כזו.
אבל ברור שרבים לומדים כיום ולומדים מהר, שעבודה מרחוק עשויה לעבוד לא רע.
חלקם לפחות, ימשיכו מן הסתם להשתמש בעבודה מרחוק גם בתום משבר הקורונה, בהיקף כזה או אחר.

בסופו של דבר, ניתן לנחש שהעניינים יסתכמו כך: מחד, הקורונה הועילה במתן עוד "פוש" קטן לנושא
העבודה מרחוק (במיוחד עבודה מהבית) בעסקים.
מאידך, היא צמצמה קצת את שוק המשרדים העסקיים.

פתרונות יצירתיים

הירידה בביקוש למשרדים, מעלה באופן טבעי רעיונות שונים לפתרון עבור המשכירים ועבור השוכרים.
וכך, בעוד שרבים עוברים מהמשרד לבית, ייתכן שנראה בקרוב גם מעבר מבתים רגילים, למה שהיה בעבר משרדים. או שלפחות היה אמור להיות.

במה שמכונה "חוק ההסדרים" מופיע הרעיון לפיו פרויקטי נדל"ן עסקי יחויבו לשנות ייעוד של שליש מהפרויקט למגורים.
גם אם מדובר בתקנות זמניות (מדברים כעת על ארבע שנים), זה כמובן לא שינוי של מה בכך ויש לו השלכות רבות.

לא קלות. משרדי אדריכלות, יכולים וכדאי להם למנף את הנושא הן במציאת פתרונות תכנוניים למשרדים "שנעזבו" והן בתכנון משרדים מותאמים יותר למצב הנוכחי- חללי עבודה עם רווחים גדולים יותר בין עובד לעובד, מחיצות גבוהות בשלל צורות, עמדות אוכל אחרות מאילו שהורגלנו בהן.

משרד להשכרה

הזדמנויות לשוכרים

המצב הנוכחי הוא לא רק שלילי. מעבר להיבט ההתייעלות, באמצעות עבודה מהבית
ובכלל, יש כאן כמה הזדמנויות מעניינות עבור השוכרים.
הם עשויים למצוא משרדים מתאימים יותר בזול, להשכרה או לרכישה.
הם עשויים לשכור או לרכוש באותו מחיר, משרדים גדולים יותר או כאלה שנמצאים במיקום טוב יותר.

מי שנמצאים בסוף חוזה שכירות עשויים לנצל אפשרויות אלה, גם כהזדמנות להתייעלות כספית (כפי שהעבודה מהבית מהווה הזדמנות לייעול).
עבור שוכרי משרדים שמוצאים עצמם משלמים שכירות על שטחים שאותם הם כבר
לא ממצים, ישנה האפשרות היצירתית של מציאת שוכרי משנה.
ואכן, הם ימצאו כיום בגלל המצב, יותר עסקים שמחפשים פתרונות זמניים כאלה, להשכרת שטחי משרד קטנים.

השלכות לעיצוב ותכנון

בכל מקרה, שוכרי המשרדים מנסים להסתגל כמיטב יכולתם למצב החדש ולהפיק לקחים לעתיד.
מיידית, ישנם שינויים קלים שנוגעים להגבלות ריחוק חברתי – מחיצות שונות, סימונים לקהל הלקוחות וכדומה.

אחת המסקנות הברורות, היא שחשוב לעשות את המרב עם שטחי המשרדים שכבר ברשות העסקים או אלה שבתכנון. הדבר עשוי להתבטא בין השאר, בגמישות ביכולת לארגן את החללים בהם הם משתמשים לצרכים שונים.

גמישות כזו מקבלת כיום חשיבות גדולה מתמיד. מי בעסק עובד מהבית? מתי? לכמה זמן? אלה דברים שמשתנים כיום כמעט על בסיס יומי.
לכן, חשובה היכולת להסתגל. כפי שאמר צ'ארלס דרווין – לא החזק הוא זה ששורד, אלא מי שיודע להסתגל. כך גם בעולם העסקים.

גרינהאוז אדריכלים

רחוב שטריקר 4
תל אביב-יפו 62006
ישראל

צור קשר

> טלפון: 972-3-6054448 
> פקס: 972-3-6048006 
> דוא"ל: office@grynhaus.co.il