מרכזי מבקרים אינם נושא חדש.
חברות תעשייה וביניהן חברות מזון, הקימו כבר לפני שנים מרכזי מבקרים ייעודיים, אשר יסבירו
לקהל הרחב את מטרות החברה ויאפשרו הצצה אל "מאחורי הקלעים" שלה.
המבקרים מוצאים במרכז שירותי הכוונה והדרכה וכן מגוון שירותים רחב נוסף, כגון עזרים
ומתקנים מיוחדים, בהתאם לאופיו הייחודי של המקום.
ואכן – מרכזי מבקרים יכולים להיות ייחודיים ושונים מאוד זה מזה.
בזכות הטכנולוגיה, ניתן היום לתכנן מרכזי מבקרים מלהיבים, המאפשרים שימוש בכל החושים.
מרכזי מבקרים ללקוחות
בנוסף למרכזי מבקרים המיועדים לקהל הרחב, יש לא מעט חברות טכנולוגיה אשר מקצות חלק קטן של המשרדים למרכז מבקרים.
זאת, בעיקר עבור לקוחות, לקוחות פוטנציאליים ואורחים חשובים.
מה יותר מרשים, מלקוח שמגיע למשרדי החברה ויכול לחזות במו עיניו בפעילות המתבצעת
לעיתים רק בחדרי חדרים של החברה – במעבדות או במרכזי הפיתוח.
מובן שלא כל הטכנולוגיה מוצגת לראווה, אבל חברות ההייטק הטכנולוגיות מנסות לתת "טעימה" קטנה של המוצרים או
השירותים שהן נותנות, בדרך שתשרת את המטרה, תרשים את הלקוחות וגם תהיה מקור גאווה לעובדי החברה.
לשרת את המטרות והחזון
כאשר בוחנים הקמת מרכז מבקרים יש לקחת בחשבון מיהו קהל היעד ומה מטרת החברה
כשהיא מציגה לראווה את המוצרים או הטכנולוגיה שלה לקהל זה.
יש לזכור שמרכז המבקרים יהיה חלון הראווה של החברה וככזה עליו לשקף את המטרות בצורה המיטבית.
התפיסה הכללית של הארגון תשמש כנקודת מוצא לתכנון טוב ולעיצוב איכותי.
כלומר מרכז המבקרים צריך לשקף את המיתוג העסקי של החברה ולהצביע על החזון הספציפי עבור מרכז המבקרים.
בהתאם לחזון ולמיתוג, יוחלט על הגישה לתכנון ולעיצוב המרכז.
לדוגמא, מרכז מבקרים למפעל משפחתי להכנת שוקולד, יחייב עיצוב ותכנון שונים
ממרכז מבקרים שהוא גם מוזיאון בנושא אלקטרוניקה.
שיקולים בתכנון כללי של המבנה
החלל המוקצה למרכז המבקרים, במיוחד בחברות הייטק, לא חייב להיות גדול והוא יהיה חלק בלתי נפרד ממשרדי החברה.
זאת, במיוחד אם המרכז בא להציג את החברה ללקוחות.
על האדריכל לבחון מהו המקום הטוב ביותר להקמת המרכז – בכניסה למשרדים או דווקא בסוף, להשארת רושם אחרון.
האם הנוף החיצוני הוא אלמנט בתכנון? או שאולי דווקא חדר פנימי טוב יותר?
מעבר לשאלות אלו, מבנה מרכז מבקרים יכול להיות גמיש מאוד מבחינה תכנונית ועיצובית עם מקום רב ליצירתיות.
מכיוון שלא מדובר בחלל גדול, הרי שהמוצגים צריכים להיראות בצורה הטובה ביותר ולהמחיש למבקרים את
המוצר או השירות בדרך פשוטה וברורה, מבלי להיכנס לסודות מסחריים.
בתכנון החלל יש לדאוג שהמבקרים יוכלו להסתובב סביב ובין עמדות התצוגה (במידה וניתן) בצורה מעניינת.
לדוגמה, שלא יצטרכו ללכת ולחזור באותה דרך, אלא שיסתובבו מסביב או בין העמדות.
אם ניתן לאפשר למבקרים לחוש את המוצר, יש לאפשר זאת.
בעניין זה, חשוב להגדיר מראש עם החברה היוזמת מהן הציפיות שלה וכן להיות בקשר רציף עם מעצבי המיתוג של
החברה, על מנת שהתכנון והעיצוב ילכו יד ביד עם מיתוג החברה המקורי.
מרכזי מבקרים – שיקולי תנועה
בין הדגשים לתכנון ועיצוב מדויק של מרכזי מבקרים, משמעותי במיוחד היבט תנועת המבקרים במבנה.
בעיצוב החיצוני של המקום, כדאי לקחת בחשבון את הכיוון שממנו מגיעים המבקרים וכמובן לדאוג לתנועה נגישה, שהיא נושא חשוב שיש להקפיד עליו.
בהיבטים אלה, חשוב גם לשים לב להרגלים אופייניים למבקרים.
לדוגמא, ידוע שאנשים נוטים לשים לב יותר, למה שנמצא בגובה העיניים.
הם גם נוטים להעדיף תנועה לאזור מואר מאשר חשוך (נקודה שמסייעת להכוונה).
יש האומרים, שאנשים גם נוטים יותר לנוע ימינה, במצב שבו ניתנת להם אפשרות בחירה בין כיוונים שונים.
כמובן, אנשים גם רגילים לכך שעיצוב אחיד מרמז על המשכיות.
ניתן לנצל זאת, למשל בשורת עמדות תצוגה עם אותו עיצוב חיצוני, אשר יתפרש נכונה כרמז ויזואלי, לסדרת מוצגים מאותו סוג.
עורכת דין ועורכת לשון. עבדה שנים רבות במגזר העיסקי ומתמחה בכתיבה משפטית ועסקית וכן בעריכה לשונית. מנהלת פיתוח עיסקי במשרד גרינהאוז אדריכלים ואחראית על ניהול פרוגרמות ללקוחות עיסקיים – למידה על הארגון וצרכיו, מיפוי צרכים עתידיים והכנת דוח פרוגרמה מקיף הכולל המלצה לניתוח שטחים קיימים ועתידיים.