איך מעצבים משרד בגורד שחקים?

עיצוב משרד בגורד שחקים

עיצוב משרדים היה תמיד שיקוף מוחשי של השינויים בדפוסי התעסוקה. בשנים האחרונות למשל, יותר מ – 50% מהאוכלוסיה העובדת בישראל מועסקת במסגרות משרדיות, בהשוואה לתקופה של קום המדינה – שאז היו 5% בלבד. עם זאת, גם היום, משרדים חווים שינויים בגלל מגפת הקורונה וההשלכות שלה על שוק העבודה, כמו למשל התפתחות המודל ההיברידי של עבודה חלקית מהבית, מספר שעות העבודה ועוד. המשרד כיום הוא מעין מרכז העצבים של החברה או העסק, שסביבו יש כל הזמן תנועה והִשְתָנוּת. עיצוב המשרד אמור לענות על הצרכים המשתנים.

משרד של אמזון ישראל

משרדים רבים במרכז הארץ בוחרים להתמקם בגורדי שחקים הן בגלל היוקרה הקשורה למיקום כזה והן בגלל השירותים הנוספים שמעניק גורד שחקים כגון תחזוקה לבנין כולו, קפיטריות בקומת הכניסה, שמירה כל ימות השנה ועוד. נושא זה קורא למעצבי משרדים ואדריכלים במשרדי אדריכלות בתל אביב להיות יצירתיים בעיצוב המשרדים הללו.

ידוע שעיצוב המשרד הוא אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על הפרודוקטיביות של העובדים בו. עובדים הבוחנים משרה מסוימת יבדקו איך המשרד מעוצב כחלק מתנאי העבודה שלהם, והם יבחרו ביתר קלות במשרה אם המשרד נותן תחושה שהעיצוב מתחשב ברצונות העובדים ובטובתם, רווחתם ובריאותם.

אלמנטים חשובים בעיצוב משרד בגורד שחקים

אין גישה אחת שמתאימה לכולם בעיצוב משרד; אבל ישנם  מספר אלמנטים שכדאי לקחת אותם בחשבון:

פריסת משרד – לאנשים רבים מפריע לעבוד כאשר סביבם יש יותר מדי רעש או התרחשויות, ובוודאי אם יש ריחות לא נעימים. לכן לא מומלץ להציב פינות עבודה קרובות מדי למטבחון ולפינת הקפה, או בצמוד למכונות צילום אם משתמשים בהן באופן תכוף, ובודאי לא בקרבת שירותים.

עיצוב משרד מרווח – הייתה תקופה שמשרדים רבים העדיפו לעצב את פינות העבודה כקוביות שנושקות זו לזו. עיצוב כזה נתן תחושה של צפיפות וחוסר מרחב אישי לעובדים. כיום יש נטיה להציע למעסיקים עיצוב שלפיו שולחנות העבודה יועמדו במרווח ראוי אחד מהשני. כך העיצוב יתן לעובד תחושה של מרחב פרטי, ויאפשר לו לנשום ולא לנשוף בעורפו של חברו לעבודה.

משרד

אור טבעי – כאשר מעצב פנים או אדריכל בתל אביב מגיע למשרד הממוקם בגורד שחקים, אחד מהאלמנטים החשובים שיש לחשוב עליו הוא שהעיצוב יכלול אפשרות לכמה שיותר אור טבעי. אור נותן תחושה של רעננות בוקר ונמרצות. אם אין מספיק ממנו, נאלצים להשתמש בתאורה מלאכותית. הגורמת לשימוש מוגבר בחשמל ולבזבוז אנרגיה; אבל יותר מכך – מעניקה תחושה של ערב ועייפות רבה יותר, . קיימים מחקרים רבים המצביעים על התרומה שיש לתאורה טבעית ככל שבמשרד יהיה יותר אור טבעי, הפרודוקטיביות של העובדים תגבר. אם המשרד ממוקם בקומה גבוהה בגורד השחקים, אור טבעי קיים ממילא, ורק צריך לאפשר לו לחדור למשרד בקלות.

צבע – צבעים יכולים להשפיע על מצב הרוח של העובדים. ידוע שלצבעים יש הפשעה פסיכולוגית של מצב הרוח, ולכן אחד מהדברים החשובים בעיצוב משרד היא בחירת הצבע המתאים. בגורד שחקים אפשר לקחת בחשבון את המרחב מחוץ למשרד, לעיתים אלו יהיו בניינים נוספים אך במקרים אחרים זה יהיה מרחב פתוח עם צבעים כמו כחול השמיים או האפרוריות שלהם, בהתאם לעונות השנה.

זרימה נכונה – חשוב לתכנן את עיצוב המשרד בהתאם לתרשים זרימת העבודה בו. מומלץ לוודא שעובדים יוכלו לעבור ממשימה אחת לשניה מבלי שיהיו להם הפרעות ,לדוגמה של ארונות, שולחנות, מחיצות ועוד. זרימה טובה תיתן תחושה של מרחב. בגורדי שחקים הדבר נכון עוד יותר מאשר במשרד רגיל כי בדרך-כלל הקומה מחולקת לשניים על-ידי גרעין המעליות והשירותים של הבנין, דבר המצריך פתיחה וסגירה של דלתות בכל פעם שרוצים לעבור מצד לצד. האד=אדריכל והמעצב ימצאו, יחד עם הלקוח מהי הדרך הנוחה ביותר שלא תפריע לזרימת העבודה.

אזורים שקטים – חלק מרווחת העובדים במשרדים מודרניים הוא לספק להם אזורים שקטים עם כורסאות נוחות ופינת ישיבה או התכרבלות. אלה אזורים בהם הם יכולים לשבת כמה דקות להירגע, לחשוב בשקט ולאסוף את עצמם להמשך העבודה. אנשים שמבלים שעות רבות מהיממה במקום העבודה זקוקים לאפשרות הזאת.

מתקנים להפסקה – אפשר שהאזורים השקטים יהיו גם מקומות להפסקה. אך בחלק מהמשרדים יבקשו מהמעצבים ליצור פינות ישיבה ליד המטבחון, שם ניתן לשתות כוס קפה או לאכול ארוחה קלה עם עובדים נוספים. בחברות הייטק ידוע כבר שהפסקת קפה היא אחד מהזמנים הפוריים לסיעור מוחות, החלפת רעיונות ודיעות בין העובדים. זה ללא ספק מוסיף לפרודוקטיביות שלהם.

עיצוב חללים מסחריים

בריאות ונוחות – כשפונים למשרד אדריכלות בתל אביב על מנת שיעזור בעיצוב המשרד שאליו עוברים או שאותו רוצים לשפץ, אפשר גם לבקש במסגרת התכנון שהמעצבים יציעו ריהוט מתאים למשרד. רהיטים המעוצבים בצורה לא טובה עלולים להשפיע לרעה על בריאות העובדים ובהמשך על איכות העבודה שלהם. אם הכסאות גורמים לכאבי גב, או ששולחן העבודה צר מדי, רחב מדי, זה יגרום לעובדים אי נוחות.

הריהוט צריך להיות גם ארגונומי, מעוצב באסתטיות, ובהתאמה לכל שאר האלמנטים במשרד. יש תפקיד חשוב לריהוט שמאפשר עבודה נוחה.

חללי עבודה גמישים – הקורונה לימדה את כולם שדברים יכולים להשתנות חדשות לבקרים. משרד שמעוצב כסביבת עבודה גמישה עם אפשרות להזיז את הריהוט בקלות יענה על צרכים משתנים ויהיה אופטימלי יותר בתקופה הזאת, כאשר העבודה הפכה להיברידית מבחינת שעות בית, שעות משרד, מי מגיע למשרד ובאיזה יום.

מעליות – העבודה במשרד בגורד שחקים מביאה איתה נושאים שיש לחשוב עליהם בעת תכנון המשרד. גרעין המעליות הוא בדרך-כלל גורם משמעותי בשטח הקומה ויש לתכנן כך שהעובדים לא יהיו עסוקים בפתיחת וסגירת דלתות ושהאורחים ימצאו בקלות את הכניסה הראשית למשרד. לשם כך משרד האדריכלים בתל אביב צריך להתחשב בנושא בעת התכנון. בנוסף המעליות בבנין משרתות את כל העובדים בבנין דבר שעלול להשפיע על זמן ההגעה של העובד למשרד שלו במיוחד בשעות העומס. אפשר וכדאי לנהל משא ומתן עם חבת הניהול של הבנין לייעד מעלית אחת לקומות של המשרדים שלכם או אם יש לכם קומת אורחים חשובה במיוחד.

חניה – החניה בגורד השחקים משרתת את כל העובדים בבנין. בגורדי השחקים בתל אביב מדובר במספר רב של קומות תת קרקעיות וההגעה למקום החניה המיועד למשרד שלכם אינה נוחה. אפשר וכדאי לנהל משא ומתן עם חבת הניהול של הבנין לייעד למשרד שלכם חניות בקומות גבוהות או קרובות למעליות. העובדים שלכם יעריכו זאת.

ישנן כיום שתי מגמות חשובות שמשרדי אדריכלות בתל אביב מנסים להתייחס אליהם בכובד ראש:

  • עיצוב ששם במרכז את רווחת העובדים, בריאותם ובטיחותם.
  • עיצוב שמתייחס באופן רציני לנושא הקיימות, שמירת איכות הסביבה ושינויי האקלים.

רחוב שטריקר 4
תל אביב-יפו 62006
ישראל

> טלפון: 972-3-6054448 
> פקס: 972-3-6048006 
> דוא"ל: office@grynhaus.co.il 

דילוג לתוכן