איך אדריכלים ומעצבי פנים יכולים לנצל את הבינה המלאכותית?

אחד התחומים הפופולאריים אשר הולך ותופס תאוצה בשנה האחרונה, הוא תחום הבינה המלאכותית. כמו בלא מעט תחומים, גם בתחום האדריכלות ועיצוב הפנים, עושה הבינה המלאכותית את צעדיה הראשונים וכבר היום אנו רואים פוטנציאל שינוי מגמתי בעבודתם של אדריכלים ומעצבי פנים.

במאמר זה נדון באותו פוטנציאל, בעבודה עם הבינה המלאכותית בתחום זה, מהם היתרונות והחסרונות של שימוש בבינה מלאכותית והאם מדובר בשינוי מהפכני אשר מאיים על מקצוע האדריכלות ועיצוב הפנים?

מהי בינה מלאכותית?

בינה מלאכותית (Artificial Inteligece או בקיצור AI), היא שם כולל למערכות שונות, שנועדו לחקות אינטליגנציה אנושית בביצוע משימות, על סמך מידע המוזן בהן וכן מידע שהן אוספות מהשימוש בהן. 

עקרון הבינה המלאכותית עובד על מתן פקודות למערכת, אשר מבצעת את העבודה הנדרשת עבור נותן הפקודה. הפוטנציאל הגלום בבינה המלאכותית, יכול לעזור ללא מעט אנשים בתפקידים שונים מתחומים שונים, להפיק את מירב התועלת בעבודה שלהם, על ידי חיסכון בזמן ובמאמץ הדרוש לעבודה זו.

כיצד משתמשים בבינה מלאכותית בארכיטקטורה ועיצוב פנים?

מטרתן של מערכות הבינה המלאכותית בתחום העיצוב, היא, בסופו של דבר, ליצור תוצרי עיצוב מהירים יותר מאשר אם היו נעשים בעבודה ידנית, במאמץ מינימאלי ככל שניתן, מה שיקל על העבודה האנושית ויתן תוצר מהיר וקל יותר. צורת ההיתכנות היא תכונת הבסיס העומדת בבסיסה של כל פלטפורמה בינה מלאכותית: מתן פקודות לתוכנה כלשהיא, הזנת תנאי בסיס כגון החלל הקיים, תנאי האקלים, רצונות הלקוח ועוד. הפקודות, התנאים והשילובים המוזמנים לתוך המערכות הללו מבעוד מועד, מאפשרים למערכות להגיע לתוצאה אליה היה לוקח הרבה יותר זמן להגיע בעבודה ידנית.

כלי הבינה המלאכותית בתחומי האדריכלות ועיצוב הפנים

כלי הבינה המלאכותית הקיימים בתחומים האלו הולכים ומתרבים עם השנים. ריכזנו עבורכם מדגם מתוך מגוון כלי הבינה המלאכותית המוצעים כיום בתחום ויכולים לעזור לאדריכלים ומעצבי פנים:

RoomGPT: כלי המאפשר יצירת תכניות עיצוב פנים מותאמות אישית. הכלי מבוסס על מודל השפה GPT-3, הידוע ביכולתו לייצר תגובות דמויות אדם, על פי מגוון רחב של הנחיות.

כלי המאפשר יצירת תכניות עיצוב פנים מותאמות אישית

Stable Diffusion: כמו RoomGPT, גם כלי זה נועד כדי לעזור ביצירת תכניות עיצוב מותאמות אישית. הכלי לוקח בחשבון גורמים שונים כגון גודלו של החלל ואופן פריסתו, סגנונו והעדפותיו של הלקוח המוגדרות במערכת ועוד. על סמך נתונים אלו ועל ידי שימוש באלגוריתמים מתקדמים, הכלי יוצר תוכניות עיצוב אסתטיות, מעשיות ומדויקות ובכך יוצר תוכנית עיצוב המותאמת לצרכים שהוגדרו.

Adobe Sensei: מערכת בינה מלאכותית לחיזוי מבית היוצר Adobe, המאפשרת ביצוע משימות מורכבות שונות בלחיצת כפתור. בין המשימות הללו ניתן לאתר ולנתח תמונות באופן מהיר, לבצע אוטומציה חכמה, ליישם עיצוב של תמונות ועצמים על וידאו, תמונות תלת מימד ועוד

Autodesk Dreamcatcher: מערכת זו נחשבת לדור החדש של מערכת CAD. בגדול, היא מאפשרת למעצבים לייצר אלפי אפשרויות עיצוב על פי דרישות ויעדים המוגדרים מראש. כך, על ידי הגדרת העיצוב המבוקש באמצעות מטרות ואילוצים, ניתן לקבל פתרונות עיצוב העונים על הדרישות הללו.

Architectures – מערכת בינה מלאכותית, אשר מנתחת את תנאי האתר המבוקש, את תנאי האקלים בו, יחד עם מגבלות תקציב ושאיפות לקוחות המוגדרים בה. עם שפע הידע הזה, היא חושפת מגוון אפשרויות עיצוב ובכך בעצם מפיחה חיים בחזון האדריכלי של כל פרויקט.

מערכת בינה מלאכותית, אשר מנתחת את תנאי האתר המבוקש, את תנאי האקלים בו, יחד עם מגבלות תקציב ושאיפות לקוחות המוגדרים בה.

Kaedim – מערכת אשר מאפשרת הפיכת תמונות דו מימדיות – לתלת מימד, כך שמעצבים ואדריכלים יכולים להפוך כל שרטוט לאובייקטים במרחב וירטואלי, עוד לפני שהם מקבלים צורה מוחשית, להציג את אותם מודלים תלת מימדיים ללקוחות ולהמחיש להם כיצד ייראה העיצוב על פני השטח משלב תכנון הבנייה ועד לעיצוב הפנים.

האם הבינה המלאכותית תחליף את העבודה של בני האדם?

הדעות על הבינה המלאכותית הינן אמביוולנטיות:

  • מצד אחד – יש הטוענים כי לא רחוק היום שהבינה המלאכותית תלמד את כל מה שבני אדם יכולים ללמד אותה עד שלבסוף תחליף אותם ועל כן מאיימת על המקצועות הקיימים כיום
  • מצד שני, יש הטוענים שהבינה המלאכותית דווקא הולכת לעשות את החיים לקלים ויעילים יותר, על ידי עבודה ומדויקת ובפחות מאמץ.

אלו עדיין השנים הראשונות של הבינה המלאכותית ועל כן מוקדם עדיין לומר מי מהצדדים צודק, אם בכלל, או שיש קצת מן האמת בכל אחד מהצדדים ושהבינה המלאכותית לא תחליף לגמרי את בני האדם, אלא רק תשנה את צורת העבודה כפי שאנו מכירים אותה כיום.

לסיכום

בענף שבו הדיוק והריאליזם הם מעל הכול, הבינה המלאכותית מתגלה כגורם מכריע בעולם האדריכלות ועיצוב הפנים. בין אם היא מאפשרת להציג מודלים תלת-ממדיים המהדהדים ונצרבים בדמיונם של הלקוחות וממחישים להם את העבודה התיאורטית ובין אם היא עוזרת לאדריכל או מעצב הפנים להבין טוב יותר את התהליכים בפרויקטים השונים, כל הפעולות הנעשות בכל אחת מכלי הבינה המלאכותית, מבוצעות במאמץ מזערי הרבה יותר מאשר אם היו נעשות בלעדיה. על כן, הבנתה ויישומה באופן נבון ונכון בכל פרויקט ופרויקט, יכולה לתרום רבות ליעילות עבודתו של האדריכל ומעצב הפנים

בכל מקרה, נכון לעכשיו הפוטנציאל הגלום בכלי הבינה המלאכותית הוא עצום והתפקיד שלנו, כאנשי מקצוע, הוא להבין כיצד הם יכולים לעזור לנו לייעל את עבודתנו במקסימום האפשרי.

רחוב שטריקר 4
תל אביב-יפו 62006
ישראל

> טלפון: 972-3-6054448 
> פקס: 972-3-6048006 
> דוא"ל: office@grynhaus.co.il 

דילוג לתוכן